Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06. 2015 р. № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді» розроблено методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Пропонуємо ознайомитися з рекомендаціями щодо предмету Математика.
Математика
Формування в учнів ціннісного ставлення до
суспільства, держави та до самої себе, відчуття своєї належності до України,
усвідомлення єдності власної долі з долею своєї країни, активної за формою та
моральної за змістом життєвої позиції є головною домінантою
національно-патріотичного виховання учнів в процесі шкільного навчання, у тому
числі, навчання математики. Важливою складовою виховання є прищеплення
шанобливого ставлення до Збройних сил України, підготовка до оволодіння
військовими професіями, мотивація учнів до військової служби.
Виховання в школярів почуття патріотизму слід здійснювати на уроках математики, віддаючи перевагу окремим
аспектам цієї роботи відповідно до вікових особливостей учнів.
Зокрема, у
5-6 класах доцільно надавати пріоритет вихованню в учнів любові до України, її
природи, рідного дому, школи, рідної мови, шляхом складання самими учнями (або
за допомогою вчителя) і розв’язування задач, в яких мова йде про їх рідний
край. Це задачі, що містять історичні дані, відомості про тваринний та
рослинний світ регіону, в якому проживають школярі тощо. Під час розв’язування
задач доречно пропонувати учням коментувати виконання дій. Це сприятиме
розвиткові усного мовлення, формуванню у школярів вмінь правильно і грамотно
висловлювати свої думки українською мовою. З цього погляду корисними також
будуть такі завдання, як наприклад,
«Прочитай», «Сформулюй», «Провідміняй: а) сорок два мільйони; б) двадцять
дев’ять тисяч».
У 7-9 класах можливо розширити знання учнів про культуру
українського народу за допомогою різних українських орнаментів (вишиванок) в
процесі вивчення геометричних перетворень. Бажано звернути увагу учнів на те,
що багато орнаментів лише на перший погляд видаються симетричними або
утвореними шляхом паралельного перенесення. Насправді ж створення орнаментів
людиною є процесом творчим, не завжди підпорядкованим математичним законам (на
відміну від машинного орнаментування).
У процесі навчання слід звертати увагу учнів на прізвища
українських математиків, на їхній внесок у розвиток математичної науки. Одне з таких
прізвищ – М.П.Кравчук, на пам’ятнику якого
написано: «Моя любов – Україна і математика». М.П.Кравчук – академік Всеукраїнської
Академії Наук, якого 1938 року безпідставно репресували і заслали на Колиму, де
він загинув. Суттєву допомогу вчителю
нададуть відповідні матеріали, вміщені в
українських шкільних підручниках з математики.
Широкі можливості щодо виховання
почуття патріотизму створюються при проведенні тематичних позакласних заходів, присвячених українським
математикам: математичні вечори, вікторини, конференції, диспути, дискусії чи
змагання тощо. На таких заходах можна розповісти учням про життя, діяльність та
здобутки видатних українців, запропонувати розв’язати кілька задач, складених
ними.
У 10-11 класах серед основних
виховних завдань є прищеплення любові до Батьківщини, відданості своєму народу,
гордості за його культурні надбання, вболівання за його долю. Важливо
продовжити ознайомлення учнів з іменами та біографіями видатних українських
математиків. Наприклад, розповісти учням про творця одного з важливіших методів
інтегрування - М.Остроградського (народився і похований на Полтавщині).
Учнів основної та старшої школи варто також
залучати до проектної діяльності, пов’язаної з вивченням діяльності відомих
українських математиків. Наприклад, учням можна запропонувати такі теми для
розроблення проектів: «Премії НАН України імені видатних українських учених»,
«Пам’ятники українським математикам», «Збірник українських історичних задач» та
ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар